een-website-is-nooit-af-768x403

Een website is nooit af

door

in

Een website is nooit af

Een veelgemaakte fout is dat ondernemers denken dat als de nieuwe website klaar is, er niets meer hoeft te gebeuren. Als de nieuwe website klaar is, is het niet klaar. Eigenlijk begint het werk dan pas! Je wilt bezoekers naar je website trekken. Je wilt de website steeds beter maken. Steeds aantrekkelijk. Dat hij steeds beter aansluit bij de wensen van de bezoekers. Besteed daarom tijd en aandacht aan de website. Elke week weer. Je zult beloond worden voor de inspanningen.

Analyseren

Zonder gegevens kan je niet analyseren en weet je niet wat er op jouw website speelt. Zorg er dus altijd voor dat je een statistiekprogramma achter de site hebt draaien. Een van de bekendste is Google Analytics. Er zijn echter ook goede alternatieven, zowel betaald als gratis. Analyseer wat de bezoekers op jouw website doen. Waar ze naar toe klikken. Waar ze uitstappen. Komen ze daar, waar jij ze wilt hebben?  Lees ook “Routing van je website“.

Optimaliseren

De volgende stap is het optimaliseren. Je hebt aan de hand van de analyse een aantal gegevens en je weet nu wat de bezoekers doen. Nu is het zoek om de website bij te sturen. Wordt dat ene artikel helemaal niet bezocht? Waardoor komt dat? Is het moeilijk te bereiken met te veel kliks? Is de inhoud niet aansprekend genoeg? Of is dit helemaal niet interessant voor jouw doelgroep. Probeer te achterhalen waarom iets wel of niet werkt. Pas het daarna aan en kijk na een bepaalde periode of de wijzigingen effect hebben gehad. Optimaliseren is een continue proces. Het kan altijd beter.

Online Marketingstrategie

Hoe ga je bezoekers naar jouw website krijgen. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Je wilt de aandacht op jouw website vestigen. Bepaal je Online Marketingstrategie. Ga je inzetten op Social Media? Ga je nieuwsbrieven versturen? Ga je bloggen? Er zijn heel veel verschillende manieren om online onder de aandacht te komen. Bepaal wat voor jouw website de beste manier(en) zijn en werk deze opties verder uit. Ook voor de Online Marketingstrategie geldt dat je blijft analyseren. Heb je het doel bereikt, wat je van te voren vastgesteld had? Met de resultaten van de analyse kan je de volgende marketingactie optimaliseren.

Landingspagina’s toevoegen

Het toevoegen van landingspagina’s is een goede optie om meer bezoek te generen en de attentie op jouw website te vestigen. Eerst stel je vast in welke termen jouw doelgroep geïnteresseerd zijn. Op welke termen ze zouden kunnen zoeken. Daarna ga je voor die specifieke woorden of woordengroepen landingspagina’s maken. Dat is niets anders dan een normale pagina op jouw website, alleen is deze pagina helemaal geoptimaliseerd voor het specifieke woord of de woordengroep. Als je dat goed gedaan hebt, dan komt de gemaakte pagina hoog in de zoekresultaten van Google, als er gezocht wordt op die termen. Zo genereer je op een relatief goedkope manier verkeer naar je website. En je bereikt zo precies de gewenste doelgroep, immers mensen die niet in deze termen geïnteresseerd zijn, zullen daar niet op zoeken.

Je kunt zelfs een stap verder gaan en speciale landingsurl’s kopen. Dat zijn url’s die precies die woorden bevatten, waar jij op gevonden wilt worden. Zo is de kans dat je een goede positie in de zoekresultaten krijgt, nog groter.

Onderhoud

Websites vragen technisch onderhoud. De techniek van gisteren is vandaag al weer oud. Zo erg is het nu ook weer niet, maar er moet wel aandacht worden gegeven aan nieuwere ontwikkelingen. Gebruik je WordPress voor je website, dan moet je ook regelmatig WordPress zelf, het gebruikte thema en de plugins updaten. Zo voorkom je problemen van kwaadwillenden. Lees ook “Hoe kan je jouw website beter beveiligen tegen hacken“.

website-is-nooit-af

Nieuwe content

Het is van belang om de website regelmatig te updaten met nieuwe content. Doe je dat niet, dan zal jouw website na verloop van tijd lager in de zoekresultaten van Google verschijnen. Google houdt van sites die regelmatig geupdate worden. Waar wat gebeurt. Ook de bezoekers zullen het na verloop van tijd voor gezien houden. Wellicht denken ze zelfs op den duur dat er geen bedrijfsactiviteiten meer zijn.

Het updaten hoeft niet moeilijk te zijn. Af en toe een nieuwsbericht of een blog is al voldoende. Als je de nieuwsberichten of blog deelt op andere kanalen, heb je gelijk weer extra bezoek op jouw website.

Checken op gedateerde informatie

Het is een goede gewoonte om op regelmatige tijden te checken of de informatie die op de website staat nog steeds actueel is. Gedateerde informatie op een website heeft geen toegevoegde waarde. Het geeft eerder de indruk dat de website niet onderhouden wordt en verouderd is.

Check ook of de linkjes op de website allemaal nog verwijzen naar de juiste interne en externe pagina’s. Buiten de ergernis die het voor bezoekers geeft om op een niet werkend linkje te klikken, wegen zogenaamde dode links ook voor Google zwaar mee in de beoordeling. Zorg er daarom voor dat de gehele website altijd actueel is. Verwijder (te) oude berichten en voeg nieuwe verse content toe.

Back-up

Zorg dat er op regelmatige tijden een back-up van de website gemaakt wordt. Zowel van de bestanden als van de database. Mocht er, om welke reden dan ook, toch ooit iets misgaan, dan kan je altijd terugvallen op de back-up. Voor WordPress websites zijn er gratis plugins waarmee de back-ups periodiek ingesteld kunnen worden.

Conclusie: een website is nooit af

Een website vraagt constant (technisch) onderhoud en verbetering. Met nieuwe content stel je jouw bezoekers en Google tevreden. Met de juiste Online Marketingstrategie trek je meer bezoekers naar jouw website. Analyseren en optimaliseren zijn continue processen om de website te verbeteren. Zo stem je de website steeds beter af op jouw doelgroep. Zorg voor actuele content en verwijder gedateerde informatie. En zorg voor actuele back-ups.